Do mesica a do dna sa ukaze

jak je to s moji anglictinou. V utery to bude mesic, co jsem v Australii, z toho jsem byl tri tydny ve skole. Tento tyden jsem docela hodne premysle o me anglictine a diskutovaj s par dalsimy lidmi o anglictine a Australii obecne. Myslim, ze je cas udelat shrnuti toho co jsem se naucil, a jaky jsem si zatim udelal nazor, co mohu doporucit na co upozornit.

Anglictina zacatky......
Vezmu to uplne od zacatku. Ve skole jsem mel 9 let nemcinu, tu jsem zakoncil trimesicnim pracovnim pobytem v Nemecku. Pak jsem se snazil nekolikrat zacit s anglictinou. Knizkou Anglictina pro zacatecniky to bylo min. 4 x. Neuspesne. Pak jsem absolvoval 25 hodin se soukromym ucitelem. Dobry ale taky jsem nevydrzel dlouho pokracovat. Donutila me az situace v praci. Pokud jsem chtel lepsi misto s lepsi praci a ohodnocenim, anglictina byla podminkou. Po delsich uvahach jsem se rozhodl odjet do Australie na 6 mesicu. Naplanoval jsem odjezd na 19.4 a zacal resit zadost o vizum. Pak jsem si rekl, ze se preci v Australii nebudu pul roku ucit zaklady anglictiny - to by asi byli vyhozene penize (v Australii se to potvrdilo). Tak jsem necele tri mesice drtil doma anglictinu - noc me pomohla knizka Anglicky za 30 dni (nebo Anglicky 30 denne - nepamatuji se). Za tri mesice jsem ji dodelal a k tomu koudes dalsi knizky. Kazdy den rano pred praci (alespon 10 minut) a vecer (dele podle nalady) jsem se ucil. To by jste neverili jak to jde, kdyz mate jasny cil a jeste jasny termin.
:o)

Anglictina v Australii
Vysledkem trimesicniho uceni bylo, ze po absolvovani testu na skole mne zaredili do skupiny C. Pro informaci A - nejhorsi a F - nejlepsi. Kdyz se na to podivam, tak jsem rad, ze jsem v C, v Australii jsem zjistil, ze prvni dve tridy (A a B) jsou mirnejsi na uceni a kamaradka rikala ze to vypadalo, jako by jsi spise hrali. Takze doporucuji se ucit aby jste se dostali minimalne do tridy C nebo obdobne tridy na jine skole. Vemte si ssebou knizku, z ktere by jste se mohli ucit nebo opakovat gramatiku -na to nezapomente. Ja zapomnel a kupoval jsem si ji zde. Slovni zasobu muzete resit koupi jakekoli knizky o cemkoli zde.

Bydleni
Dalsi vec co me ohrome pomaha, a v opacneme pripade spise skodi je ubytovani - pozor ale nemyslim tim v dostupnost skoly ale u koho bydlite. Ja mam to stesti, ze mam v Australii strejdu a tetu. Teta je Australanka a mluvime spolu vyhradne anglicky, moc me pomaha vysvetluje opakuje. Strejda je to 40 let a za tu dobu radeji mluvi anglicky, taky kvuli tete, aby rozumnela. Se strejdou mluvim 50 na 50 anglicky. A to povazuji za jeden s nejdulezitejsich bodu tady v Australii - Bydlet u anglicky mluvicich lidi. Situlace vypada hodne casto takto: cesi sdili byt s cechama, korejci a korejcema, japonci s japoncema atd. V tom lepsim pripade se Vam stane, ze je v byte vice narodnosti (napr.: korejce, cesi a italove) a obcas mluvite anglicky. V tomto pripade si muzete krome anglictiny odvest domu i neco napr. z korejstiny :o) . Idealnim resenim je asi bydlet v cizi australske rodine. Je to bezne nabizeny zpusob ubytovani. Co jsem tak pochytil je o neco drazsi mez byt.

Planovani pobytu v Australii
Dalsi dulezity bod je, na jak dlouho sem jedete. Ja jsem se rozhodl pro pul roku z osobnich duvodu a uz me taky neni 20 let, uz me neni ani 25..... Moje doporuceni v tomto pripade jsou nasledujici: pokud mate cas planujte sem jet na 2 roky, i kdyby jste meli zazadat o vizum na rok a pak si ho zde prodlouzit, planujte pobyt v Australii na 2 roky. A hlavni duvod no hadejte
..................... samozrejme ze anglictina. Podle me dva roky jsou idealni, aby jste si ssebou privezli dost dobrou anglictinu a mohli pri tom pracovat. Ja jsem prijel na pul roku a chci se vratit s dobrou anglictinou.

Samostudim pokracuje
Skola je od 9 hodin do 15 hodin - 5 hodin od pondeli do patku. Ve skole chodim kazdy den na English Club - hodina vyuky po skole zdarma. Pak se snazim ve vlaku (80 minut tam a zpet) neusnout a drtit se slovicka nebo si cist obdobu prazskeho Metra - noviny zadarmo. Zatim je to nerozhodne. Po prijezdu domu se denne 1 - 2 ucim anglictinu z vlastnich knizek a prekladan si nova slovicka popripade delam dom ukoly. O vikendu se ucim taky a snazim se aby to bylo dele. Kazdy den se snazim o mluvit o nejakem tematu se strajdou a tetou, samozrejme anglicky. Tak a s timto rozvrhem se chci po pul roce (ted uz po 5 mesicich) vratit do Cech s dobrou anglictinou slovem i pismem.

Hledani prace a rozpocet
Pripominam, ze jsem tu na celkem na pul roku. Pred odjezdem jsem si planoval jak si tu najdu praci a budu si vydelavat a pak procestuji Novy Zeland...... Pokud si pamatujete muj casovy rozvrh z predchoziho odstavce tak hadejte, kdy me zbyva cas na pracovani. No jen o vikendu, tedy pokud chi dodrzet plan a ucit se i po skole. Nutno pripomenout, ze jsem si s sebou privezl 3000AUD. Predem v CR jsem si spocital kolik utratim za vlak, to muzete jednoduse udelat taky (predpokladam ze znate adresu rodiny/bytu, kde udete bydlet). Spocitat si to muzete na nasledujici strance http://www.cityrail.info/fares/calculator.jsp . Doporucuji si kupovat flexipass tedy jizdenku minimalne na 30 dni. Ja si ho koupil na 70 podle delky prvniho kurzu. Usetrite. Pak jsem pocital s tydeni utratou za jidlo 50 AUD a priblizne tolik jsem si privezl. Takze abych se vratil k hledani praci.... Prijel jsem na podzim a odjedu na jare. Tedy mino turistickou sezonu, bydlim celkem daleko od centra, chci pracovat jen o vikendu a jsem tu jen na pul roku - no po cca 14 dnech ne moc usilovneho hledani jsem nenarazil na nic zajimaveho. Moje predstava o procestovani NZ a Australie byla primo zavisla na praci , kterou jsem si tu chtel najit. Diky tomu, ze jsem si privezl penize na jidlo a dobravu, jsem se dnes rozhodl, ze se na praci vykaslu. Se strejdou jsem se dohodl, ze mu budu tydne prispivat na jidlo a prepocital jsem rozpocet. No po odecteni vlaku, prispevku na jidlo a prvotnich utrat me na tyden do konce pobytu zbyva 30AUD. Znovu jsem si musel pripomenout, ze tu nejsem kvuli cestovani, ale kvuli anglictine to je muj cil cislo jedna. Tak volny cas chci obetovat uceni anglictine, me zavislosti na internetu a kazdodennimu cviceni. Verte ze me casu moc nezbyva, akorat o vikendu.

Cestovani
Musim priznat, ze me samozrejme mrzi, ze se nepodivam na NZ, a zrejme uz se pravdepodobne tak dobra sance v budoucnu nevyskytne. Ale budu se snazit cestovat po zajimavych mistech v Sydney, je jich tu spousta. Dale mam v planu jednodenni vylety vlakem - zn: chlebnicek s jidlem a pitim s sebou :o) . Doporucuji si udelat seznam veci, ktere chcete v Australii, NZ a okoli videt. Cenu zjistite jednoduse na internetu, nebo od Australiaonline, ktera ma v Sydney cestovni agenturu, kde se domluvite cesky. Hodne lidi lita letadlem nahoru a pak sjizdi vychodni pobrezi autem dolu. To je pry nadhera. Udelete si predbezny seznam mist, kam se chcete podivat a pokud chcete byt precizni, tak si zjistete ceny v AUD at mate prehled kolik to stoji. Muzete toto planovani udelat i po prijezdu do Australie. To Vam pomuze hodne naslednem planovani prace. Predpokladam, ze nemate tatinka milionare, ktery by vam dal na cestu 15 tis dolaru kapesneho. Na zajezdy ci cestovani si je pak nutno si vydelat v Australii.

Postrehy

  • Dalsi takovy zajimavy postreh je typu jedna pani povidala .... ale je podle me hodne zajimavy. Doslech jsem se, ze v Sydney a jeho predmestich je hodne draho a penize za praci jsou mensi nez v jinych mestech. Nevim co je na tom pravdy, poze naznacuji, ze nema cenu se za kazdou cenu cpat do Sydney.

  • Dalsi interesantni je o vydelsich. Tydne je pro mistni takove "minimum" 800 dolaru za 38 hodin. Spise tu berou vice. V Sydney je vsechno o dost drazsi nez v CR, ale i obycejny delnik si vydela zpetne v prepoctu zhruba dvojnasobek prumerneho platu v Cechach. Takze pokud si privezete dolary z Cech a budete tu za ne zit, popripade si kupovat cigarety, pivko atd (vyjde Vas to draho). Pokud si tu vydelate dolary, tak je to v poho a nemusite nic resit.

  • Business vsude a vzdy - by byl vhodny namet na dalsi clanek. Uvedu tu vsak jeden priklad za vsechny. Je zde zpoplatnena oproti CR kazda malickost. Kdyz jsem sel plavat do bazenu, tak po me chteli vstupne 5,5 AUD. To je OK. Ale pak me bylo sdeleno ze pokud chci zamek do skrine musim si koupit zeton za 15 centu. Po plavani (mimochodem ve slane vode, coz me dost prekvapilo, protoze to bylo poprve) jsem zjistil , ze tepla voda netece a pak si vsimnul nedalekych automatu na zetony v hodnote 50 centu za osprchovani v teple vode. Mimochodem jsem se zrovna potreboval nutne vysprchovat a umejt hlavu protoze jsem byl jak slanecek a v hube jak kdybych snedl lzicku soli. Tak jsem se sprchoval dvakrat!!! ve studene vode.

  • Pocasi - zde uz jen podotykam, ze na nejjiznejsi casti Autralije je v zimne opravdu zima - Tasmanie. O neco lepe je na tom Melbourne, tam se ale podle mistnich docela strida pocasi chladno, vedro. Sydney je uz lepsi volba, ale pokud si chcete uzit vice teplo - jedte do mest vice na severu. Cim vice severneji tim vice tepla. Nedoporucuji severni casti Australie, tam uz je fakt vedro. Duchodci se tu pry na doziti stehuji do Brisbane protoze je tam idealni pocasi. Informace o pocasi berte orietacne, ale planujte podle nich. Muze zazit paradox, ze prijedete do Sydny a v zimnich mesicich Vam tu bude kvuli chybejicimu centranlimu topeni (celkove tu hodne baraku nema centr. topeni - radiatory, ani krbova kamna nebo tak) mozna v noci daleko vetsi zima nez ve dne :o)

Jsem se dnes nejak rozepsal co?!? Pise komentare nebo mailujte. Pro zajimavost jeste prikladam nekolik map Sydney:

1 komentář:

Bigdrobek řekl(a)...

Piste piste bude me to chodit do mailu, takze odpovim hned jak to pujde.

Radek